Blog 9: ‘Gifted learners’

Tijdens de colleges in de eerste dagen in Amherst bleek dat er in Massachusetts bewust geen speciale groepen zijn zoals onze verrijkingsgroepen. Het uitgangspunt is dat alle kinderen hun speciale gaven en talenten hebben en dat er dus geen kinderen in een uitzonderingspositie geplaats moeten worden. Daarom ligt de nadruk op differentiatie binnen de groepen.
Graig Jurgensen, superintendent (bovenschools directeur) in MA  en een van de sprekers die wij gehoord hebben, legt het uit in onderstaande column.

artikel-gifted

De afgelopen dagen heb ik veel nagedacht over het standpunt om leerlingen niet in speciale groepen te plaatsen. Ook in Nederland is dit een punt van discussie.
Ik denk dat het in Massachusetts haalbaar is om binnen de groep een uitdagend programma te bieden voor alle leerlingen omdat de omstandigheden er totaal anders zijn dan in Nederland. Van alle Nederlandse docenten, die deelnemen aan deze studiereis, hoor ik dat de klassen op hun stagescholen klein zijn; maximaal 20 leerlingen. Daarnaast is er in elke school nog een batterij aan ondersteunend personeel aanwezig. Op de Healey school (750 leerlingen) weet ik dat er vier (full-time) vakdocenten zijn voor muziek, art, library en gym. Daarnaast is er een fulltime leescoach. Zij ontwikkelt lessen voor verschillende niveau-groepen. Ook is zij gespecialiseerd in klassenmanagement. Leerkrachten kunnen bij haar terecht met al hun vragen. Een zelfde coach is er voor rekenen. Dan is er nog een leesspecialist. Zij werkt met kleine groepjes kinderen. Er is een specialist ‘ELL’ (English language learners). Er zijn drie full-time ondersteuners die kinderen 1 op 1 begeleiden in gedrag of leren. Er loopt de hele dag een docent rond die leerlingen met zware gedragsproblemen ondersteunt. Er zijn twee docenten Spaans.
In deze omstandigheden is het mogelijk om meer tegemoet te komen aan individuele onderwijsbehoeften van leerlingen.

Wanneer ik de column van Craig Jurgensen lees en het onderwijs in de praktijk op de Healey school zie, heb ik mijn bedenkingen. Er worden namelijk voortdurend leerlingen met een leerachterstand uit de klas gehaald.  Waarom deze leerlingen wel uit de klas halen maar vervolgens de leerlingen die op een andere manier extra hulp (in de vorm van extra uitdaging) nodig hebben dit niet bieden? Wanneer de leerkracht in de klas genoeg tijd heeft om deze leerlingen voldoende te coachen, is een programma buiten de klas natuurlijk overbodig. Maar in de praktijk blijkt dat, zelfs op een school met kleine klassen, veel aandacht uit gaat naar de kinderen die uitvallen op bepaalde vakken en dat de zeer snelle leerders er bekaaid vanaf komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s